TIA: This is Africa - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dominique Lambalgen - WaarBenJij.nu TIA: This is Africa - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dominique Lambalgen - WaarBenJij.nu

TIA: This is Africa

Blijf op de hoogte en volg Dominique

12 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Lieve allemaal,

Ik zit al weer een week in dit prachtige land en dus vond ik het tijd jullie verslag te doen van mijn avonturen afgelopen week.
Vorige week vrijdag kwamen we na een voorspoedige vlucht aan in Johannesburg. We werden door een vriendelijke man begeleid naar een betrouwbare taxi. Hier vroeg hij wel een kleine bijdrage voor. Deze kleine diensten zie je hier vaker, dit omdat het werkloosheidspercentage hoog is en de mensen zo toch wat geld kunnen verdienen.

Met een taxi zijn we naar het hostel gebracht. Met instappen ging het al verkeerd, want ik wilde aan de bestuurderskant instappen. Hihi stom (en oke de volgende dag deed ik weer precies hetzelfde). In het hostel aangekomen werden we warm ontvangen door een van de eigenaren van het hostel. Onze kamer was basic maar prima. Op de kamer wachtte er een grote verassing, Wes had met de eigenaar geregeld dat er een kaartje van hem voor mij lag. Echt heel erg lief!

De volgende ochtend zijn Ruth en ik wat eerder naar het vliegveld gegaan om lekker rustig aan te doen en nog lekker ergens te kunnen ontbijten. Na met South African Airways te hebben gevlogen werden we verwelkomd door Stenden en medestudenten. Na 1,5 uur op de rest van de groep te hebben gewacht, die met andere vluchten arriveerden, zijn we via een hele mooie route naar Port Alfred gereden.

Met mijn kamergenootje Ruth woon ik in Wesley’s Corner House aan Wesley Street. Nou vertrouwder kan ik me niet voelen natuurlijk, haha! We hebben een fijne kamer en we hebben zelf lekker roze spulletjes gekocht om het echt ons plekje te maken. We wonen hier in totaal met 16 vrouwen, dus een echt kippenhok maar heel gezellig.

Ruth en ik moeten iets opbiechten.. De afgelopen week hebben we pas één keer zelf gekookt, omdat uit eten gaan hier goedkoper is. Mijn meest favoriete (en dat is zacht uitgedrukt) restaurantje is C’est la Vie. Daar wordt heerlijk eten met heel erg veel liefde door fantastische mensen bereid. Ze krijgen met heel veel van hun gasten een band en ze kennen zelfs degenen nog die al weer een hele tijd in Nederland zijn.

Maar goed lekker eten is eigenlijk niet de reden waarvoor ik hier naartoe gegaan ben. Dat is toch echt school. Ik zou het bijna vergeten als ik kijk naar hoe weinig ik op school ben geweest afgelopen week en hoe weinig ik eigenlijk nog van de module weet die ik ga lopen. Maar ja zo als ze hier zeggen TIA, This is Africa. Het loopt allemaal net een beetje anders.
We zijn deze week een aantal keer naar het strand geweest. De stranden zijn hier erg mooi en een aantal ook erg ruig. Hier wordt veel gesurft. Verder hebben we dus erg bourgondisch genoten en zijn we ook met studenten op stap geweest bij de bar op de campus en naar de lokale uitgaansgelegenheid Snortz. Voor de alcoholisten onder ons is dit echt een paradijs, bier is 85 cent en een malibu cola 90 cent!

De uren dat ik afgelopen week op school heb gespendeerd waren vanwege de introductieweek voor de nieuwe studenten. We hebben Xhosa les gehad (dat is een van de talen die ze hier in Zuid-Afrika spreken), we hebben traditioneel eten geproefd (dit was o.a. koeienmaag, kippenvoet en kippenhoofd en voor dat laatste was ik niet stoer genoeg), we hebben over de apartheid geleerd en we hebben een township tour gehad. Dat township is de plek waar ik deze aankomende weken veel zal zijn, zodra ik weet welk project ik ga doen.

De townships waren heel erg indrukwekkend. Wat ik vreselijk vond, was dat we er met een bus rond reden met alleen maar blanken studenten. We leken net een stel toeristen die kwamen kijken op hun territorium, waar ze niet om gevraagd hadden. Gelukkig kwamen we ook langs een crèche die Stenden heeft opgezet. Hier werden we warm verwelkomt door de begeleidsters en de enorm schattige enthousiaste kindjes. Na dit warme welkom reden we verder naar een van de heftigste plekken van de township, de vuilnisbelt. Hier wonen mensen die elke dag de vuilnisbelt afstruinen naar spullen die ze kunnen verkopen. Op de vuilnisbelt, waar het rookt van spullen die ze in de brand hebben gestoken, lopen ook koeien. Het is een compleet andere wereld, wat veel indruk heeft achterlaten.

Dit weekend hebben we met zes meiden een auto gehuurd om te winkelen in Port Elizabeth. Ze rijden hier heel anders. Allereerst natuurlijk links, maar ook heel gevaarlijk. Mensen lopen langs de snelweg en afsnijden en bumper kleven is heel normaal. Er staan zelfs borden langs de weg met: High accident location. Heel apart, maar de rit verliep prima! Wat hier qua winkelen anders is, is dat je alleen grote shopping malls hebt en geen straatjes met winkeltjes. Maar we zijn behoorlijk geslaagd en het was super gezellig!

Ik ben heel erg benieuwd aan welk project ik mag gaan werken, als het goed is hoor ik dat deze week. Ik hou jullie op de hoogte!

Heel veel liefs Do

PS. Van de township heb ik nog geen foto’s gemaakt uit respect voor de mensen daar. Zodra ik de mensen ken op de plek waar ik zal gaan werken, zal ik foto’s maken.

  • 12 Mei 2014 - 15:02

    Leslie,Maaike,Miquel:

    Wow do, wat een gave reis zeg en wat heb je al veel gedaan in die eerste week!
    Heel leuk om te lezen en goede te horen dat je het goed maakt!
    Genietse daar he en success met je stage!
    Veel liefs en dikke kus Leslie Maaike en Miquel

  • 12 Mei 2014 - 16:27

    Wesley Kok:

    Hey liefie, wat een top verhaal! Ben blij dat je zo lekker bourgondisch aan het genieten bent want dan weet je straks waar we dat samen kunnen doen! Nog eventjes en je kan eindelijk in de townships aan het werk. Geniet er van, je hebt het verdient! Ik hou van je. Liefs, wes

  • 12 Mei 2014 - 17:09

    Nikki:

    Super leuk om t zo te horen pop! Alweer genoeg meegemaakt in een weekje! Ik hoop dat je daar nog meer gaat genieten en dat je ook een leuk project krijgt om de mensen daar te helpen! Dikke kus, Nikki

  • 12 Mei 2014 - 18:27

    Bea:

    Wouw Do wat kun je goed schrijven!
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen.
    Geniet er maar van.
    Dikke knuffels van je tantetje.

  • 12 Mei 2014 - 20:33

    Jola:

    Blij verrast dat ik een mailtje kreeg over jouw zuid Afrika reis.
    Ik ga je de aankomende tijd natuurlijk ook volgen!!
    Heel veel plezier de aankomende tijd!
    Probeer zoveel mogelijk te genieten!!
    Maar je doet al flink je best!!!!!!
    Liefs je juffie van heeeeeel lang geleden Jola

  • 12 Mei 2014 - 21:21

    Stephan:

    Hi Do, klinkt erg goed allemaal. Geniet en blijf ons op hoogte houden! Stephan

  • 12 Mei 2014 - 21:58

    Janine:

    Lief Dootje,
    Wat een leuk verslag en wat gaaf dat ik als niet facebook bezitter nu toch lekker alles kan lezen en ook de foto's kan zien.
    Ben erg benieuwd naar je project!!
    Alleen dat gevaarlijke rijden vindt je schoonmamsie niet zo leuk....
    Geniet ervan en ik blijf je volgen, dikke kus van mij X


  • 13 Mei 2014 - 13:07

    Mams:

    Hoi lieve Do
    Wat een mooi verslag en ervaringen al op gedaan.
    Hoe ik jou ken, nu ook zo snel mogelijk aan de slag.
    Lekker genieten en blijf verslag leggen.
    Zo lijkt het net of we het een klein beetje mee kunnen ervaren.
    Heel veel liefs mams xxx

  • 13 Mei 2014 - 13:17

    Imke :

    Dootje!!!

    Wat een superleuk verhaal! Ik ben stiekem wel heel erg jaloers op je hihi. Geniet van de koeienmagen, kippenhoofden en mooie Afrikaanse mannen (grapje wes;))

    Dikke kus!

  • 13 Mei 2014 - 21:22

    Kim:

    Wauw Do. Geniet er van en ik lees met plezier je verhalen. X

  • 16 Mei 2014 - 23:45

    Opa:

    Mooi verslag do en ook mooie fotos veel plezier nog en doe voorzichtig dikke kus opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dominique

Ik voor de oude stad

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 18649

Voorgaande reizen:

02 Mei 2014 - 26 Mei 2014

Zuid-Afrika

28 Februari 2011 - 03 Juni 2011

Israël

Landen bezocht: