Luxe krotten en avontuurlijke dieren - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dominique Lambalgen - WaarBenJij.nu Luxe krotten en avontuurlijke dieren - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dominique Lambalgen - WaarBenJij.nu

Luxe krotten en avontuurlijke dieren

Door: Dominique van Lambalgen

Blijf op de hoogte en volg Dominique

26 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Lieve allemaal,

Vorige week dinsdag mocht ik voor het eerst een dag meelopen op de crèche. Marloes en ik voelden ons in het begin erg opgelaten, omdat niemand ons vertelde wat de bedoeling was. De begeleidster begon liedjes te zingen met de kids en na er een aantal gezongen te hebben, kregen wij de opdracht ze iets te gaan leren. Aangezien wij dat niet verwacht hadden, kwamen we niet verder dan ‘Hoofd, schouders, knie en teen’ en ‘Happy Birthday’. We merkten dat er weinig structuur zit in de dagen op de crèche. Er is geen dag programma. Vaak moeten de kindjes maar zitten en niks doen. Marloes en ik hebben deze dag veel met de kindjes gespeeld en vooral heel veel geknuffeld. Je merkt hier namelijk dat de kindjes heel veel aandacht nodig hebben en ze zelfs een beetje ruzie maken over wie er nu aan je mag hangen. Vanaf aankomende week zullen we steeds met onze medevrijwilligers per week een thema bedenken, waaraan we activiteiten zullen gaan verbinden.

Wat nog meer opvalt op de crèche is dat de hygiëne normen erg anders zijn dan in Nederland. Hier moeten de kindjes om de zoveel tijd plassen van de begeleidster. Dit gebeurd echter niet op een toilet, maar tegen een hek. Na het plassen kunnen ze hun handen wassen in een bak gevuld met zeep en water.

In de townships kunnen mensen een klein en niet luxe huis van de buitenkant hebben, maar dan binnen een koelkast met ijsklontjesmaker, een flatscreen of dikke bak hebben staan. Deze middelen geven namelijk status. Als iemand een salaris heeft, kan diegene een lening aan gaan om deze spullen te kopen. Dit zorgt uiteindelijk natuurlijk alleen maar voor meer problemen.

We zijn druk bezig met het organiseren van het Holiday Camp. Aankomende donderdag hebben we twee afspraken staan bij twee verschillende accommodaties. Hier gaan we kijken welke geschikt is voor de kinderen. Als we de accommodatie vast hebben staan, kunnen we de activiteiten gaan uitwerken. Dan weten we namelijk wat voor speelgrond we hebben en wat we ermee kunnen doen.

Afgelopen weekend was een groot avontuur. Vrijdagochtend zijn we richting Scotia gereden, met voor het eerst mij als chauffeuse. Ik vond het best spannend om links te rijden, maar het ging goed! In Scotia begonnen we om 15.00 met een safari. Zodra we het park inreden zagen we al snel een olifant. Heel gaaf! Daarnaast hebben we neushoorns, nijlpaarden, krokodillen, buffels, gnoes, giraffen, reebokken en nog veel meer dieren gezien. Mijn grootste openbaring dit weekend was dat de Lion King niet op waarheid gebaseerd is. Pumba eet helemaal geen insecten en leeuwen zijn alles behalve lief voor ‘the circle of life’, hihi.

Na onze eerste gamedrive kregen we thee met vers van de grill gebakken brood. Dit alles werd geserveerd in een super knus restaurant, waar het haardvuur stond the branden. Na de thee was het tijd voor de avond safari en dit vond ik heel spannend. Er kwam een olifant op nog geen meter afstand van de auto staan. Met zijn slurf probeerde hij te ruiken wat we waren, want hij was heel erg nieuwsgierig.

Wat ik jammer vind is dat we de leeuwen niet in het wild hebben kunnen zien. Ze zitten namelijk voor vier maanden in een apart gebied, omdat ze te veel dieren opaten en het hierdoor slecht ging met de populatie van verschillende dieren. Normaal kan je dit aparte gebied in om de leeuwen te bekijken, maar helaas lagen ze nu constant voor de poort waardoor onze ranger de poort niet kon openmaken. Wel hebben we de leeuw horen en zien brullen, wat heel bijzonder schijnt te zijn.

Na de avond safari stond een heerlijk rood wijntje te wachten, die we heerlijk opdronken bij een kampvuur. Hier hebben we ook heel lekker gegeten met onze gids en gamedrive genoten uit Zimbabwe. Na nog een nacht safari, werden we naar onze accommodatie gebracht. Olielampjes begeleidden ons naar onze lodge van hout met rietendak. Er hingen op de veranda allemaal olielampjes, binnen was een openhaartje en zelfs in de badkamer stonden allemaal kaarsjes. Heel erg mooi (al moet ik toegeven dat ik het ’s ochtend iets minder mooi vond toen ik een grote spin om mijn bed zag landden, hihi). ’s Ochtends weer een mooie safari gehad en daarna doorgereden naar onze B&B in Addo dorp.

’s Middags zijn we naar Daniel’s Cheetah Farm gegaan. Hier kregen we een tour langs alles wilde katten van Zuid-Afrika. Als klap op de vuurpijl mochten we een cheeta aaien, heel spannend maar super gaaf! Het schijnt dat cheeta’s veel voorspelbaarder zijn dan bijvoorbeeld een leeuw en ze vinden de aandacht heel fijn.

De laatste ochtend hadden we besloten quad te gaan rijden. Na een kwartier gereden te hebben, kreeg Fleur een ongeluk. Ze raakte namelijk de controle over haar stuur kwijt en klapte tegen een boom. Haar gezicht heeft krassen en is opgezwollen en ze was in shock. Bij de verhuurder werd ze heel goed verzorgd en daarna zijn we teruggereden naar huis. Fleur moet de aankomende dagen rustig aan doen, maar gelukkig gaat het weer wat beter met haar!

De aankomende week ga ik druk aan de slag met school. Er komen namelijk verschillende deadlines aan en ook voor het project moet nog heel veel geregeld worden. Dus even flink aan de slag!

Liefs Do

• 26 Mei 2014 - 19:09

Bea:

Hoi Do. Wat heb je weer prachtig geschreven.
    Wat een belevenissen. Ik hoop dat Fleur weer
    Snel opknapt.
    Wij zijn nu bij Stephan en Celine. We genieten van
    Bram en Jill. Dikke knuffel van ons allemaal.

• 30 Mei 2014 - 09:09

Wesley:

Super cool lieverd! De fotos zijn prachtig en je schrijft ontzettend leuk.. nu een goede accomodatie voor het wintercamp zoeken en dan weet ik zeker dat je het onvergetelijk voor ze gaat maken! I love you