Een primitieve diva - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Dominique Lambalgen - WaarBenJij.nu Een primitieve diva - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Dominique Lambalgen - WaarBenJij.nu

Een primitieve diva

Door: dominiquevanlambalgen

Blijf op de hoogte en volg Dominique

22 Maart 2011 | Israel, Jeruzalem

Hoi allemaal!
Purim komt eraan en dus is iedereen druk met de voorbereidingen. In de eetzaal hangt een groot spandoek waarop de dagen worden afgeteld. Ook wij vrijwilligers hebben vandaag iets bedacht voor de show. Ik hoop dat iedereen meedoet, want ik denk dat het heel grappig gaat worden. Wat we gaan doen vertel ik nog niet!Een ding weet ik wel, het wordt absoluut niet hetzelfde als vorig jaar. De vrijwilligers deden toen een show waarin ze verschillende seksstandjes showden onder een groot laken.. Uhm nee, wij houden het 'kosher', dat verzeker ik jullie!
Dag 17
Vandaag hebben Tina en ik gegeten bij Paulina. Eerst konden we het huis niet vinden en dus hadden we gewoon ergens aangeklopt. Een vrouw heeft ons naar Paulina gebracht. Paulina uit Ecuador studeerde 10 jaar geleden in Israel. In haar laatste week ontmoette ze een man en daarom woont ze nu nog steeds in Israel. Ze had voor ons pasta gekookt en als dessert hadden we ijs met aardbeien!
Het huishouden is daar zo anders. Het is een rommel en haar man is een beetje een hippie, die uitgezakt op de bank ligt met zijn benen op tafel. Ze hebben drie schattige kinderen. 1 April ga ik zumba'en!! Paulina volgt namelijk ook zumbales. YESYESYES!
Teruggekomen zaten de vrijwilligers op ons zelfgemaakt chillplekje. Deze bestaat uit bankjes en een schommelbank. In het midden hadden ze een kampvuur gemaakt waarin marsmellows werden gesmolten. Een gezellige afsluiting.
Dag 18
Werk was lachen vandaag. We hebben gekke dansjes gedaan, gezongen en gelachen. Om 1 uur hadden we een vergadering. Ik heb drie kwartier naar de grond gestaard en af en toe watertandend naar de chocola op tafel gekeken, aangezien ik er helemaal niks van verstond. Mijn collega's zeiden dat er niks boeiends werd vertelt. Bovendien maakten de chocola en het uizicht op de visvelden en de waterlelies alles goed. Na de lunch hebben we iedereen opgetrommeld om mee te gaan naar Haifa. Fanatiek liepen Pablo, Jannik en ik voorop om hopelijk de bus te halen. Deze vertrok echter pas twintig minuten later. Na een keer overstappen kwamen we uit bij de Bahai Garden. Het was een mooi gezicht van onderaf, maar ik had er meer van verwacht.
Iedereen had trek en dus zijn we gestrand bij een Italiaans restaurant.
Hierna zijn we doorgelopen naar het Scandinavische vrijwilligershuis, waar Tina een week heeft geslapen.
Het was een mooi hostel, waar je ook nog is gratis kan overnachten! Het zat nu vol en dus gaan we dat waarschijnlijk een andere keer doen, om Haifa bij daglicht te zien.
We hebben de avond afgesloten aan het strand.
Dag 19
Vanochtend heb ik voor het eerst een cappuchino in de eetzaal genomen. Het vreemde hiervan is, is dat er standaard suiker in zit. Ielg..
Veel kinderen waren verkleed vandaag, want Purim werd op de scholen gevierd. Eigenlijk zou ik met de jongens van de vissen een puzzeltocht gaan doen, die werd nl. gehouden als herinnering aan iemand die was overleden. Helaas moesten de jongens nog doorwerken en dus ging dit niet door. De jongens hebben alleen op vrijdag vrij als donderdag alles gedaan is. Maar dat zat er vandaag helaas niet in! Gelukkig was het warm vandaag en dus was een relaxdagje ook wel heel lekker.
's Avonds hebben we gekaart en hebben we doorelkaarheen allemaal ons eigen volkslied gezongen. Natuurlijk zijn we daarna naar de chetz gegaan, maar omdat het volgende week Purim is, was er niemand en dus werd het een vroeg avondje.
Dag 20
Vandaag is het officieel Purim. Daarom was er na de brunch een paardenparade. De paarden waren geschilderd en verkleed. Zo had je een drakenpaard, een paard verkleed als kameel, een cowboypaard en nog een aantal. Verder waren er springkussens en andere spelletjes te doen voor de kinderen. Veel heb ik er niet van gezien, want we zijn om half 12 begonnen aan de tocht naar het hoogste punt in de Israel vallei. Het was een pittige tocht, met veel geklim en toen we na 2,5 uur boven waren, wilde je echt niet aan mijn shirt ruiken. Het klooster dat er stond was erg mooi. Op deze plek heeft de profeet Elia een offer naar God gezonden, waarmee hij aan het volk liet zien wie de ware God was.
Hoopvol dacht ik dat de terugweg makkelijker zou zijn, dan de heenweg, maar dat was absoluut niet zo! Door losse stenen, schoof je soms een stuk naar beneden. Ik vond het doodeng, maar ben blij dat ik het gezien heb. Bovendien heb ik hier weinig beweging en dus was een tocht van 5,5 uur goed voor de callorietjes!
Dag 21
Pfoe wat is de zondag toch zwaar.. En helemaal als je uit je slaap wordt gehaald doordat Tina aan je deur klopt, beseft dat je je verslapen hebt, je in vijf minuten klaar moet staan en je wanhopig afvraagt waardoor je je verslapen hebt. Mijn mobiel was uitgevallen.. Altijd leuk!
Werk was saai, veel Hebreeuws en veel vissen.
's Middag kregen we de mededeling dat we 's avonds zouden gaan bbq'en vanwege Kwon's verjaardag. Iedereen had iets gekocht. Zo roosterden we worstjes en marsmellows met een tak en hadden onze kookhelden Josh en Stinna kipspiesjes gemaakt, die op de grill werden gegooid. Tijdens het roosteren van mijn worstjes dronk ik een glas wijn, vandaar dat ik die avond de bijnaam had: primitive diva.
Ze vonden dat je alleen kon roosteren, met een biertje erbij. Maar he.. Een beetje Gooi moet je erin houden natuurlijk!
More vertelde me over haar werk dit weekend. Ze heeft dit weekend 10 verdiepingen onder de grond gezeten in Tel Aviv om het gebied in de gaten te houden waar dre Palestijnen meer dan 50 rakketen hebben afgevuurd. Ze bekijkt dit op een groot scherm. Omdat ze dit vaker doet is dit saai voor haar en is t een beetje hetzelfde als kijken naar een actiefilm. Dat er zoveel rakketen zijn afgeschoten houdt in dat inhoudt Israel iets terug zal doen (beantwoorden zoals More zegt). Ze hebben dit tot nu toe gelaten vanwege Purim. Ook zagen ze een Palestijnse truck het gebied passeren. Er was een moment dat ze hierop een aanval wilden plegen, maar dit werd niet gedaan omdat ze niet wisten of er vrouwen en kinderen in zaten. Het is en blijft een ingewikkeld conflict.
Dag 22
Vandaag weer veel gelachen op werk. We hebben truukjes geoefend met een visnet en er een dans van gemaakt. Boaz vertelde dat toen hij 18 was, hij een show heeft opgevoerd voor Purim in een storm/regenpak met niks eronder. Zodra ze met hun rug naar het publiek stonden, gingen de armen omhoog en stonden de jongens in hun blote kont. Een ding wat ik vandaag geleerd heb over Purim is dat het draait om seks, drank en rock and roll.
Na werk zijn we met bijna alle vrijwilligers naar BIG, het winkelcentrum in Yokneam gegaan.Daar heb ik het paradijs voor vrouwen gevonden. Er is daar een cafe, waar ze zelfgemaakte oreo, kinder chocola, koekjes en vele andere smaken ijs verkopen. Maar dit is nog niet alles. Ik kreeg dit nl. geserveerd met de meest goddelijke hot brownie, met warme chocoladesaus. De volgende keer ga ik de crepes met nutella proberen en de spuit gevuld met chocola van de chocoladefontijn! Ja ik weet het nu zeker, Israel is the holy country!
Terug aangekomen bleek dat een jongen uit de USA een feestje hield bij onze volunteerplek. Na 2,5 jaar hier in het leger te hebben gezeten, gaat hij binnenkort weer terug naar Amerika. Hij had wat legervrienden meegenomen en natuurlijk moesten Tina en ik dat even checken. Maar maak jullie geen zorgen, daar is het bij gebleven, haha!
Dag 22
Vanochtend stond ons een verrassing te wachten op werk. Ik had de hele week al een briefje zien hangen op de deur van de koffieruimte met hoedjes erop, maar doordat het in Hebreeuws stond geschreven kon ik het niet lezen. Iedereen moest vandaag namelijk een gekke hoed op, omdat op werk Purim zou worden gevierd.
Na het ontbijt reden we snel langs onze kamers om een hoed in elkaar te fabriceren. Ik had bedacht om maar gewoon mijn Winnie the Pooh pyjamabroek over mijn hoofd te trekken. Zo hoorden we toch een beetje bij de groep. Om 1uur begon de bijeenkomst. Er stonden allerlei lekkere dingen op tafel. De echte Purim lekkernij is een opgevouwd koekje met daarin chocola of jam. Heel lekker! En wat natuurlijk niet vergeten mag worden is dat er Goldstar bier werd gedronken. Het belangrijkste van Purim natuurlijk!
's Middags kwam Tina histerisch aan mijn deur om te vertellen dat er Nederlanders waren. Ze waren hier een half jaar geleden vrijwilliger en toen waren Kwon en John ook al hier!
Morgen ga ik op mijn eerste vrijwilligerstrip. We gaan naar de Golan hoogte en daarna naar de hot summer pools. Ik heb er heel erg zin in, want de Golan hoogte is een van de mooiste plekken van Israel!
Volgende week zal ik hier over schrijven ennnnnn natuurlijk over PURIM! VRIJDAG IS HET ZOVER!
Liefs Do

  • 22 Maart 2011 - 17:09

    Mike Dekker:

    leuk verslag weer dootje

    dikke kus je broer

  • 22 Maart 2011 - 18:34

    Imke:

    Dootje! Echt een superleuk verhaal weer! Ik wil ook Purim vieren.. En ik wil naar dat chocoladeparadijs!!

    Dikke kus!

  • 23 Maart 2011 - 03:17

    Nikki Abbenhuis:

    Hee lieverd!
    Klinkt super leuk allemaal!
    Het is er veel mooier dan ik had verwacht! Ik had veel meer bruin verwacht, door en droog! Maar het is echt mooi!
    Veel plezier met Purim, volgens mij wordt dat geweldig, haha!!
    Dikke kus en knuffel!

  • 26 Maart 2011 - 10:27

    Yvon V L:

    Leuk om te lezen weer Do, ben benieuwd naar je volgende verslag! Veel plezier...

  • 26 Maart 2011 - 22:13

    Mams:

    Wat een avonturen allemaal, mooi geschreven lieverd.
    Dikke kus je moeder.

  • 27 Maart 2011 - 18:13

    Kim:

    Hoi Do, leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. En ook de foto's zijn supermooi. Een hele dikke kus van ons. XXXXXXXXXX

  • 28 Maart 2011 - 19:51

    Je Tantetje:

    Hallo dootje, wat een heerlijk lang verslag. Zo ben je toch een beetje bij ons. Blijf genieten! Dan genieten wij van je verhalen.

    Dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dominique

Ik voor de oude stad

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 18698

Voorgaande reizen:

02 Mei 2014 - 26 Mei 2014

Zuid-Afrika

28 Februari 2011 - 03 Juni 2011

Israël

Landen bezocht: