I love... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Dominique Lambalgen - WaarBenJij.nu I love... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Dominique Lambalgen - WaarBenJij.nu

I love...

Door: dominiquevanlambalgen

Blijf op de hoogte en volg Dominique

21 Mei 2011 | Israel, Jeruzalem

Lieve allemaal

Pfoe ik heb veel te lang niet geschreven. Het klinkt waarschijnlijk als een excuus, maar ik was zo druk met het leven hier, dat het er niet van kwam. Omdat er in de tussen tijd veel gebeurd is, zal ik over alle gemaakte trips wat vertellen. Alle plekken hier hebben iets speciaals en elke stad heeft een shirt met I love... En eigenlijk zou ik ze allemaal willen kopen, omdat ik gewoon verliefd ben op alle plekken.
Dus daarom: I love...

...Tel Aviv
In Tel Aviv hebben Nati, Lia, Hannes en ik de dag shoppend doorgebracht in een super groot winkelcentrum. Na 's avonds Italiaans te hebben gegeten, gingen we opzoek naar wat biertjes voor op het strand. Helaas was dit erg moeilijk vanwege Pesach, wat inhoudt dat er geen bier wordt verkocht. Dit is namelijk niet Kosher. (Maar wel vodka en arak..Huh?) Gelukkig was wijn wel toegestaan en dus hebben we het begin van de avond doorgebracht op het strand. Na het strand had Lia een leuke club, wat ze alleen niet wist, was dat er een gayparty was die avond. Hannes voelde zich hier niet heel erg op z'n gemak bij, omdat het overgrote deel man was. Ook Nati was lichtelijk in shock, omdat in Ecuador mannen niet zo overduidelijk homo zijn. Maar de avond was wel erg gezellig!
De volgende ochtend zijn Nati en ik naar de Jaffa, de oude stad gegaan.
Anders dan het nieuwe Tel Aviv, maar ook super gaaf!
Zaterdagavond waren we terug in de kibboets. Daar hoorde ik dat de volgende dag Pablo, John en Amy en de Koreaanse vrijwilligers naar Tel Aviv zouden gaan. Ik besloot gewoon gezellig weer mee te gaan en dus zat ik zondagochtend weer terug in de bus naar Tel Aviv. We verbleven in het huis van de vader van de Koreaanse kerk. Hier waren meer Koreaanse vrijwilligers. Na een bbq met kip en rijst, moesten de meiden om half 11 in het huis van oma zijn. Oma lag al op bed en dus werd de huiskamer verbouwt en daar sliepen Nun, Amy en ik. De volgende ochtend werden we om half 8 wakker gemaakt om de huiskamer weer snel in orde te maken en het huis te verlaten zonder dat oma last van ons had gehad. Terug in het huis waar de jongens sliepen, werd de rijst klaargemaakt voor het ontbijt. Wat indrukwekkend is om te zien, is dat Koreanen super beleefd en vriendelijk zijn. Iedereen helpt elkaar graag met alles. En iedereen stelt de ander boven zich zelf.

...Peki'in, Zefat & Meron
Op onze vrijwilligerstrip zijn we begonnen met een tour op de berg Meron. Vanuit hier konden we de grens van Libanon zien. Het uitzicht was super tof! Hierna zijn we naar Peki'in gegaan. In deze plaats is een grot waar het lichaam van de rabbi Simon Bar Yohai ligt. In deze grot stoppen religieuze mensen briefjes en kaarsen. Het verhaal achter deze man is, dat hij en zijn zoon in deze grot woonden voor 12 jaar en leefden van de bonen die aan de bomen groeiden en dronken van het water dat naar beneden kwam vanuit de bergen. Ook zou hij het fundament van de Zohar, het boek van het Kabbalisme daar hebben geschreven.
In Peki'in wonen ook Druze. Dit zijn mensen met een geheime religie, waar niet over gesproken wordt. Wat wel werd wordt verteld, is dat de mannen broeken met een heel laag kruis dragen. Dit is omdat ze geloven dat de volgende profeet uit een man geboren wordt en ja dan is het natuurlijk handig om dit op te vangen met je broek!
In Peki'in hebben we Druze specialiteiten gegeten. Dat houdt in platte pita's, hummus, salades, kabab en nog veel meer! We konden zoveel bestellen als we wilden. We zijn de dag geeindig is Zefat. Het grappige is, is dat ik met mijn Nederlandse boekenlijst De Kabbalist heb gelezen, wat zich hier afspeelt. Ik wist alleen niet dat het in Israel was en dat het plaatsje uberhaupt bestond. En inderdaad in dit plaatsje is het Kabbalisme een belangrijke religie.

...Haifa
Op een vrijdagochtend wilden we om 8 uur de bus nemen naar Haifa. Alleen de bus kwam niet en dus heeft een vrouw ons gelift naar een ander station waar hij gelukkig wel ging!
Eenmaal in Haifa besloten we naar Akko te gaan. We zijn in een nog niet zo lang geleden ontdekte tunnel geweest, waar zich vroeger tempeliers bevonden. Hierna hebben we in een lokaal, druk bezochte, falafelbar gegeten. Wauw ik heb nog nooit mensen zo snel falafelbroodjes zien klaar maken. We waren zo onder de indruk dat we het gefilmd hebben. Later bleek dat dit een van de beste falafelplekken in Israel is en dat was ook zeker te proeven! Akko is een erg Arabisch plaatsje en dus hebben we een grote moskee bezocht. Met grote doeken omgeslagen, mochten we naar binnen.
De volgende dag zijn we naar de Bahai Garden in Haifa geweest. Wauw, super mooi, met een super gaaf uitzicht. Tijdens de tour hoorde ik een Nederlander klagen over het feit dat hij straks de 700 treden weer op moest lopen. Ik vertelde hem dat dit niet het geval was, omdat er bussen naar boven gingen. Waarna hij vroeg:' Hoe komt het dat jij zo goed Nederlands spreekt?' Uhmm...Ik ben nog steeds Nederlands!!! We zijn de dag geeindigd op het strand. De taxi die ons bracht reed over Rebecca's voet, gelukkig viel het allemaal mee.

...Het meer van Tiberias
Dit weekend hebben we met bijna alle vrijwilligers 2 auto's gehuurd. Als eerste zijn we naar Nazareth gereden. Hier hebben we de kerk bezocht waar het huis van Maria was. Vervolgens zijn we naar de kerk gegaan waar Jezus het brood en de vissen heeft verdeeld. Helaas was deze al gesloten en dus zijn we verder gereden naar een plek om te kamperen. Voor veel plekken moest je betalen, maar uiteindelijk hadden we een gratis plek gevonden. Na alle tenten te hebben opgezet, werd de bbq klaargemaakt en het kampvuur aangestoken. Er waren meer jongerengroepen aan het kamperen en dus zat er uiteindelijk een Israelische groep jongeren uit het leger bij ons. Was erg gezellig! De volgende ochtend hebben we gezwommen en gerelaxd. Rond 1 uur zijn we naar Capernaum gereden, waar ik eindelijk mijn roze kerkje uit mijn reisgids heb gevonden! Wauw! Jezus heeft op deze plek veel onderwijs gegeven. Bij de kerk zaten veel mensen in het park te bbq'en. We zijn verder gereden naar Beet She'an om een archeologisch dorp te bezoeken. We hadden alleen te weinig tijd en dus zijn we in de Mac beland om vervolgens weer terug te gaan naar huis, Hazorea.

Jajaja.. Het schiet op mijn laatste dagen zijn aangebroken. Aan de ene kant wil ik wel weer naar huis, maar aan de andere kant kan ik hier nog maanden blijven. Volgende week heb ik nog een vrijwilligerstrip naar Jeruzalem en mijn laatste dag ga ik met John, Pablo en Nati naar Tel Aviv. Zij blijven zelfs de nacht op het vliegveld bij me en dan zit het er weer op.
Al met al kan ik zeggen dat ik maar 1 eind conclusie heb en dat is:

I LOVE ISRAEL!

Hopelijk kan ik volgend jaar weer terugkomen. Ik heb al toestemming van mijn baas in de visopslag!

Heel veel liefs en tot snel!

  • 21 Mei 2011 - 22:14

    Mike:

    leuk verhaal weer zus! geniet er nog even van dikke kus je broer

  • 22 Mei 2011 - 15:24

    Danielle:

    Hoi Do harstikke leuk om al je verhalen weer te lezen,nog even en dan kom je alweer terug naar ons kikkerlandje.Kan de zumba hier weer beginnen.Hhihi.Tot gauw!!XXDanielle

  • 23 Mei 2011 - 01:53

    Nikki:

    Hee lieverd,
    Leuk verhaaltje weer!! Klinkt allemaal zo leuk! Dus sowieso volgend jaar even een bezoekje doen, zodat ik ook even alles kan zien!
    Dikke kus

  • 23 Mei 2011 - 10:04

    Elise:

    Heey!
    Wat een ontzettend leuk verhaal weer. Klinkt echt super gaaf allemaal. Geniet er nog even van, en we zien je weer snel terug;)
    Xx

  • 25 Mei 2011 - 18:25

    Harpert En Joanne:

    Lieve Dominique,

    Tja, je avontuur zit er bijna op, maar wat een ervaring en die kan niemand je afnemen en wij zien er wel naar uit om je hier weer te ontmoeten, hoor! Dus geniet nog volop van de laatste dagen en tot zien in Nederland!

    liefs,
    Joanne en Harpert

  • 28 Mei 2011 - 20:29

    Je Lieve Tantetje:

    Wat heb je weer een mooi verslag geschreven.
    Maar je bent nu wel weer lang genoeg weggeweest.
    Gelukkig kunnen we je volgende week weer knuffelen.

    Dikke kus.

  • 29 Mei 2011 - 13:57

    Mams:

    Wat een avonturen weer, heb je mooi weer allemaal mogen mee maken.
    Top hoor! Kan niemand je af nemen.
    Bijna weer thuis. Lekker hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dominique

Ik voor de oude stad

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 18694

Voorgaande reizen:

02 Mei 2014 - 26 Mei 2014

Zuid-Afrika

28 Februari 2011 - 03 Juni 2011

Israël

Landen bezocht: