Vissorteren, stroopwafels en falafel - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Dominique Lambalgen - WaarBenJij.nu Vissorteren, stroopwafels en falafel - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Dominique Lambalgen - WaarBenJij.nu

Vissorteren, stroopwafels en falafel

Door: dominiquevanlambalgen

Blijf op de hoogte en volg Dominique

06 Maart 2011 | Israel, Jeruzalem

Hoi allemaal!
Bedankt voor al jullie leuke reachties! Deze week heb ik het kibboets leven een beetje leren kennen. Het doet me eigenlijk een beetje aan de camping denken. Zo heb je hier een tennisbaan, zwembad, voetbalveld, basketbalveld en manege. Je leeft vooral buiten, net als op de camping en je bent met allemaal buitenlanders.
Dag 3
Vandaag heb ik de kibboets verkend. Als eerste heb ik de horserange bezocht. Dit ligt vrij hoog, waardoor je een super mooi uitzicht hebt over de valei. Aan de overkant van deze vallei zie je Nazareth liggen. Dat is zo'n 15 kilometer hier vandaan. Vanaf de horserange ben ik de forest ingelopen. Het bijzondere aan deze forest is dat het een soort woestijnachtig gebied was en dat de mensen van de kibboets er zelf een super mooie natuur van hebben gemaakt. Elke boom is door een kibboets inwoner geplant.
Na deze wandeling ben ik met wat vrijwilligers naar de kolbo (supermarkt) gegaan en hebben we samen in de volounge gegeten. Kwon vertelde dat als je in Zuid-Korea geboren wordt je al 1 jaar bent en iedereen krijgt er op 1 januari een jaar bij (dus niet op je verjaardag!). Bijzonder! Ook mag een ouder persoon niet zien dat je drinkt en dus doe je je hand voor je glas, uit respect.
Het is zo leuk om over verschillende culturen en talen te leren!
Morgen is mijn eerste werkdag. Racheli vertelde dat iemand me om 7 uur komt oppikken bij het standbeeld. Ben benieuwd wat het werk inhoudt!
Dag 4
Vanochtend was ik om 10 voor 7 bij het standbeeld, wat Racheli bedoelde. Dacht ik... Het was een ander standbeeld, dan waar ik stond. Gelukkig vermoedde ik dat al en was ik iets over 7 toch op de juiste plek.
De baas, Chaim, bracht me met het golfkarretje naar de visopslag. Daar moest ik oude kleren aantrekken met een groot waterdicht schort erover. Het werk bestaat uit goudvissen sorteren. Je sorteert ze op kleur, daarna sorteer je verder op grootte en vanuit daar tel je ze en zo wordt d.m.v. het gewicht het totale aantal berekend. Hierna gaan ze in een groot basin. Het is leuk werk. Misschien hadden jullie net als ik vroeger de neiging om vissen uit de vissenkom te pakken. Nu mag ik dat de hele dag doen, yes!
Het enige nadeel waar ik vandaag tegenaan ben gelopen is dat er ook vrij grote krabben in de visnetten zitten en natuurlijk schrok ik me de eerste keer dood toen ik er een zag! Wat de jongens natuurlijk grappig vonden..
De jongens en het meisje zijn erg aardig! Ze maken de hele tijd grapjes. Ze praten ook wel veel hebreeuws, maar het stoort me niet. Mijn werkdag in de visopslag begint normaal gesproken om half 7 en eindigt om 2uur. Om 9 uur ga je met z'n allen ontbijten en om half 1 heb je ene koffiebreak. Als ik klaar ben met werk, lunchen we met z'n allen.
Het is een mannen beroep en dus gaan ze ook proberen een echte visman van me te maken. Visvrouwen bestaan niet zeggen ze. Ja ik ben dus echt one of the guys.
Dag 5
Ja, weekend!! Om half 10 zijn we met z'n allen gaan ontbijten. Na het ontbijt, heb ik stoelen in de zon gezet, het is zo warm vandaag! Ik ben wat gaan lezen en na een tijdje kwam Josh naast me zitten, die op zijn gitaar begon te spelen. Jeeh, wat is hij goed zeg en met het zingen erbij geeft het echt een zomer gevoel! Steeds meer mensen kwamen erbij zitten.
Na het schoonmaken van de volouge (vrijdag is schoonmaakdag) zijn we weer gaan relaxen in de zon. Josh heeft thee gemaakt van lemongrass wat hier groeit.
De jongens besloten dat het mooi weer was om in te breken in de watertoren. Vanaf het dak zat je het beste in de zon en had je het mooiste uitzicht. Met stoelen en gitaar zijn we met moeite het dak op gekomen, maar wauw wat is het daar mooi!
Na het dineren in de diningroom hebben we spelletjes gespeeld en heeft Pablo me salsales gegeven. Met de dancemood nog in m'n benen zijn we naar de chetz (kroeg) op de kibboets gegaan. Hier komen alle jongeren van de kibboets heen op vrijdag. Na het dansen heb ik nog even gekletst met Joe en Stina bij Joe op de kamer. Om vier uur ging echt het lampje uit en ben ik naar bed gegaan.
Dag 6
Om 11 uur hebben we met de vrijwilligers gebruncht. Het was weer lekker weer, dus heb ik met Josh en Stina een bank naar buiten gesleept en een televisie. Zo konden we lekker een film buiten in de zon kijken. De zon maakte me na zo'n late nacht erg moe en dus vond ik het tijd om siesta te houden. 's Avonds hebben we weer een film gekeken. Oftewel we hebben echt sabbat gehouden. Helemaal niks doen!
Dag 7
Half 6 ging de wekker. Men, wat is dat vroeg!! De jongens van werk nodigden me uit om 's avonds de vistransport te zien en pizza te eten. Jammer genoeg hadden we met de vrijwilligers al het plan getrokken om een pizzaparty te houden.
Vandaag heb ik echt een super ontdekking gedaan! In de kolbo was ik opzoek naar koekjes en opeens zag ik ze staan... NEDERLANDSE STROOPWAFELS! Met Nederlandse tekst, alles erop en eraan! Ik heb een pakje gekocht en elke vrijwilliger die nog nooit in zijn leven een stroopwafel had gegeten heb ik er een gegeven. En uiteraard vonden ze ze lekker!
Bij de volunteermeeting vertelde Racheli dat we 23 maart naar de Golan hoogte gaan en vanuit daar naar de Hot Summerpools zullen gaan. Dat zijn warm waterbronnen. Het lijkt me echt heel erg leuk!
De pizzaparty was echt geslaagd. Stina is 2 uur druk bezig geweest met het maken van pizza's. Het was heel gezellig!
Dag 8
De zoon van Chaim vertelde mij vandaag dat hij in Nederland is geweest en zo kwam ik tot de ontdekking dat zijn oom gewoon in Eemnes woont!!! Hij kende Laren, Blaricum en Hilversum, maar Baarn kende hij jammer genoeg niet.
Na werk ben ik met Joe, Tina, Pablo en Yannick naar Yokneam gelopen, een dorpje hier dicht in de buurt. Daar is een winkelcentrum, waar ik mijn purim kostuum heb gekocht.
Purim wordt hier 25 maart gevierd. De joden vieren dan dat ze bevrijdt zijn door koningin Esther van een hoveling die de joden wilden vermoorden.
Op het feest is iederen verkleed en er schijnt letterlijk in de bijbel te staan, dat men drinkt tot men het zich niet meer kan herinneren.
Haha leuk feest!
Nadat we alle trappen weer omhoog zijn gelopen, hebben we bij een lokaaltentje falafel gegeten. Het was heerlijk!
Tot nu toe heb ik het hier heel erg naar mijn zin. Al moet ik wel toegeven dat ik mama's schoonmaken mis. Jeetje wat ben ik verwend met hoe schoon het thuis is. Hier is dat absoluut niet zo. Ze maken schoon met een bezem en water en niet met een stofzuiger. Ook zitten hier veel langpootspinnen en langpootmuggen.
's Avonds in de volounge kan je de muizen horen.
Wie me kent zal weten dat ik niet van insecten en beestjes die erniet horen hou. Mijn kamer is schoon en ik hou goed de deur dicht zodat er geen insecten in kunnen komen. Maar ik ben absoluut nog niet aan de insecten gewend!
Maar buiten dat is het heel gezellig hier!
Liefs xxx Do

  • 08 Maart 2011 - 15:45

    Mike Dekker:

    jeetje zus al een hele hoop meegemaakt in zo,n weekje helemaal top!

    dikke kus van mij

  • 08 Maart 2011 - 16:24

    Steph:

    Do, wijze raad: "altijd oppassen voor jongens met gitaren". x

  • 08 Maart 2011 - 17:09

    Liza Van De Groep:

    Wauw Do, het klinkt allemaal echt harstikke leuk! Moet een hele ervaring wezen. Ik wens je nog veel plezier en ik blijf je zeker volgen! xx

  • 08 Maart 2011 - 17:13

    Schoonzus :P:

    Do, Steph heeft gelijk, maar geloof mij; je moet ALTIJD oppassen voor jongens, hihi.
    Maar het klinkt allemaal wel heel goed hoor. Echt heel gaaf.
    xxx

  • 08 Maart 2011 - 21:43

    Mams:

    Leuk geschreven weer. Luister naar de raad van je grote neef en je schoonzus. Blijf genieten!!!
    Misschien ga je dat poetsen nog wel leuk vinden ook. Dikke knuffel

  • 09 Maart 2011 - 21:44

    Rob:

    Echt een SUPERLEUKE actie van je om zoiets te doen !!

    Blijf ons op de hoogte houden ,
    en vooral : GENIET ER VAN !!

    XX

    "oom" Rob


  • 10 Maart 2011 - 04:30

    Aangetrouwde Tante;):

    Super verhaal!! Ik zeg, geniet ervan!! Enne, mooie feestjes, zover doorgaan totdat je er niks meer van herinnert!! Is wel in mijn straatje, lol!
    Pas goed op jezelf!!
    Dikke X

  • 10 Maart 2011 - 12:46

    Roy:

    DOOO!!!
    Wat super dat je ons op de hoogte houdt van wat daar allemaal gebeurt! En wat heb je al veel meegemaakt in een korte tijd zeg!
    Geniet ervan, you deserve it!
    Dikke kus

  • 10 Maart 2011 - 14:05

    Petra Ankone:

    Ha die Dominique! Wat leuk om reisverslagen te lezen. Je hebt al een hoop meegemaakt. Als ik het azo lees ben je echt in een andere wereld terecht gekomen. Ontzettend leuk. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. En ook fijn voor je moeder dat je haar schoonmaakkunsten mist, HAHAHA! De sportdames van de dinsdag- en woensdagochtend houden je reisverslagen ook goed bij hoorde ik. We missen je allemaal, en we wensen je veel plezier vooral met de insecten. Oh ja, volgens mij kruipen insecten overal doorheen, ook als je je deur dicht houdt.....
    Doei doei, groetjes van ons allemaal, Petra

  • 10 Maart 2011 - 19:41

    Opa:

    hoi do,we komen niet zond maar maandag in de middag en moeten donderdag morgen weer terug een beetje kort he we moeten maar een hotel bij jou in de buurt zoeken
    kus opa

  • 10 Maart 2011 - 23:21

    Secretaresse Egel:

    Hoi Dominique, Trudy hier.
    Ik hoorde zulke enthousiaste verhalen van je moeder, dus moest dit ook even lezen, HEERLIJK! Volgens mij maak je een super tijd mee, geniet er lekker van, voor je het weet is het weer voorbij.
    Enjoy,
    groetjes
    Trudy

    p.s. jongens met gitaren, altijd leuk, ik heb er ook 2 thuis :)

  • 11 Maart 2011 - 13:35

    Jacqueline [egel]:

    hoi meisie
    dus je hebt toch de stoute schoenen aangetrokken. spannend ga je volgen want volgens mij heb je het echt naar je zin. dikke knuffel jac

  • 11 Maart 2011 - 18:36

    Elise:

    Heey! Wat klinkt het allemaal ontzettend gaaf zeg.. D'r gaat echt geen dag voorbij of jij beleefd alweer wat leuks ;) Ik mis je hier wel hoor! Vooral vanavond (de vrijdagavond;) Heel veel plezier nog en ik zie uit naar je volgende verhaal en foto's!!
    Xx

  • 11 Maart 2011 - 20:38

    Je Lieve Tantetje:

    Nou do, ik ben blij om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet maar lekker. Hele dikke kus van mij.

  • 15 Maart 2011 - 20:12

    Kim Snelders:

    Heej Do,

    Wat super leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt!! Geniet van alle mooie, bijzondere, leuke etc etc etc momenten! Veel plezier....

    xxx

    ps Ik mis je wel een beetje hoor op de maandag en vrijdag :)!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dominique

Ik voor de oude stad

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 18696

Voorgaande reizen:

02 Mei 2014 - 26 Mei 2014

Zuid-Afrika

28 Februari 2011 - 03 Juni 2011

Israël

Landen bezocht: